1. » »
  2. » اندروید استودیو یا اکلیپس؟

اندروید استودیو یا اکلیپس؟

تقریبا هر ساله شاهد یک نسخه جدید از سیستم عامل اندروید هستیم که با انتشار هر نسخه، تغییرات و نوآوری هایی در آن شاهد هستیم.  این تغییرات شامل محیط برنامه نویسی و برنامه نویسان اندرویدی نیز هست و هر از چندگاهی یکی از این محیط های برنامه نویسی بروز رسانی می شوند.
Android Studio:
حیط برنامه نویسی Android Studio در شانزدهم ماه می سال ۲۰۱۳ در کنفرانس Google I/O معرفی شد و نسخه پیش نمایش آن از ماه جوئن همان سال در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفت. 
 


 


 
امکاناتی که این محیط برنامه نویسی اندروید استدیو در اختیار شما قرار می دهد:
 
  • سیستم انعطاف پذیر بر پایه Gradle
  • ساخت انواع گونه های متفاوت نسل های APK
  • پشتیبانی از الگوهای گسترده برای خدمات گوگل و انواع مختلف دستگاه
  • ویرایشگر غنی Layout ها همراه با پشتیبانی از ویرایش قالب ها
  • ابزارهایی برای گرفتن عملکرد، قابلیت استفاده، نسخه های سازگار و مشکلات دیگر
  • و …
با این حال هنوز این محیط برنامه نویسی در نسخه بتا قرار دارد و تعدادی از امکانات هنوز برای این محیط فعال نشده است و بسیاری از برنامه نویسان هنوز در انتظار نسخه پایدار این نرم افزار هستند. اما با همه این ها، همه مشکلات برنامه نویسی این محیط برطرف شده و در چند آپدیت اخیر فقط به اضافه کردن امکانات جدید پرداخته شده است.
 
Eclipse ADT :
 
 Eclipse یک محیط برنامه نویسی متن باز بر اساس زبان برنامه نویسی Java است که Google با ارائه افزونه ای بنام ADT این محیط را برای برنامه نویسی اندروید آماده می سازد. همچنین برای ساده تر کردن کارهای نصب پلاگین و … گوگل اقدام به تهیه Eclipse ADT Bundle کرده است.
 
 
 طراحی رابط گرافیکی با قابلیت Drag and Drop:
ظاهرا یکی از ویژگی های جذاب Android Studio طراحی Layout آن با رابط Drag and Drop هست. اما واقعیت این است که مقدار زمانی که صرف طراحی با Drag and Drop برای شما زیاد خواهد بود مگر اینکه شما یک هواخواه محیط های دیداری باشید کسی که سالها به طراحی یک طرح ۳D پیچیده با دکمه های مخروطی پرداخته باشید و به سادگی نتوانید عادت هایتان را از بین ببرید! قطعا شما یک رابط خوب و کار آمد نیاز دارید اما اگر شما واقعا می خواهید یک اپلیکیشن کارآمد طراحی کنید اکثر زمان شما به پرداختن روی کدهایتان صرف خواهد شد! نه به کلنجار رفتن با محیط دیداری!
 

تجربه ما در این هست که کد نویسی در  محیط اندروید استودیو بسیار لذت بخش می‌باشد البته باید سیستم شما , رم خوبی داشته باشد چرا که این محیط مقداری خیلی کم نسبت به eclipse کند تر عمل می‌کند حداقل از دید ما این مورد پیش آمده است.

ویژگی بسیار مهم دیگر این می‌باشد که در اندروید استودیو تنظیم کردن وابستگی‌های پروژه یا در‌ واقع کتابخانه‌های استفاده شده در پروژه بسیار ساده‌تر می باشد.

از بهترین ویژگی‌های اندروید استودیو استفاده از ساختار gradle می‌باشد که بسیار در فرآیند توسعه کمک می‌کند و آنرا تسهیل می بخشد.

با توجه به مطالب بیان شده و اینکه اندروید استودیو اختصاصی برای توسعه برنامه‌های اندرویدی و توسط گوگل تهیه شده است . توصیه ما استفاده از این محیط برای توسعه نرم‌افزار های تحت اندروید می باشد.

 
 
 
 
 
 
 

مقالات مشابه

کارشناس فروش