1. » »
  2. » انواع رایانه ها

انواع رایانه ها

به دلیل گسترش استفاده از این نوع رایانه به توضیح انواع مدل های کامپیوتری در این مقاله می پردازیم.
طبقه بندی رایانه ها معمولا براساس قدرت پردازش آنها صورت می گیرد. رایانه ها به طورکلی به چهارنوع مختلف تقسیم می شوند:
- ریزکنترل کننده ها
- ریز رایانه ها
- رایانه های بزرگ
- ابر رایانه ها

ریزکنترل کننده ها (MicroController): رایانه های بسیارکوچک و تک منظوره ای هستند که در ساخت وسایلی مانند ماشین لباسشویی و تلفن های همراه به کار می روند. ریزکنترل کننده ها توسط دستورالعمل های خاصی برنامه ریزی می شوند.

ریزرایانه ها (Micro Computers): ریزرایانه ها یا رایانه های شخصی (PC)  پرکاربردترین و متداول ترین نوع رایانه ها هستند و به طور گسترده در منازل، مدارس و هر محیط کاری از آن ها استفاده می شود.
ریز رایانه ها به دو دسته ی، رایانه های رومیزی و رایانه های قابل حمل تقسیم می شوند.

1) رایانه های رومیزی (Personal Computer): این رایانه های به دلیل قیمت نسبتا ارزان تر، قدرت و قابلیت انعطاف بالاتر، بیشتر از رایانه های قابل حمل مورد توجه خریداران ریزرایانه ها هستند. از طرف دیگر این رایانه ها، به سادگی قابل ارتقا هستند و می توان با اضافه نمودن مدارهای الکترونیکی آماده در محل هایی که در این رایانه های تعبیه شده برتوانایی و قابلیت های آن ها افزود.

2) رایانه های قابل حمل: از نظر اندازه و وزن به گونه ای هستند که می توان به راحتی آن ها را حمل کرد و معمولا دو نوع متفاوت وجود دارد:
    - رایانه های کیفی(Laptop) و رایانه ها جیبی (PDA)

 

انواع رایانه ها، انواع کامچیوترهای جهان، ریزرایانه ها، رایانه های رومیزی، رایانه جیبی


 


رایانه های بزرگ (Mainframe Computers): این دسته از قدیمی ترین انواع رایانه ها هستند و نسبت به کاربردشان در اندازه های مختلف ساخته می شوند. رایانه های بزرگ بسیار گران قیمت اند و لازم است در شرایط دمایی کنترل شده نگهداری شوند. از رایانه های بزرگ در سازمان ها، بانک ها، وزارت خانه ها و خطوط هواپیمایی استفاده می شود.

ابررایانه ها (Super Computers): این رایانه ها سریع ترین و گران ترین نوع رایانه ها هستند و برای مصارف خاصی از قبیل: پیش بینی وضع هوا، کاربردهای فضایی و نظامی به کار می روند.
 

انواع رایانه ها، انواع کامچیوترهای جهان، ریزرایانه ها، رایانه های رومیزی، رایانه بزرگ



مقالات مشابه

کارشناس فروش